advt

heart beat

sayang u olls

apa menu hari nie?

#ww (5) alhamdulillah (1) apam (1) APPLE (3) ayam (4) balik kg (3) baru (1) berehat sebentar (1) biskut (2) brownies (4) bubur (2) cake (1) cendawan (1) cheese (11) chocolate (2) cookies (1) cream (1) crepe (1) cupcakes (3) daging (6) dessert (18) diet (2) dinner (1) doorgift (1) durian (2) e (1) GA (1) gathering (1) giveaways (1) goreng (8) hantaran (1) homemade (1) ikan (2) info (2) jagung (3) JJCM (1) jumaat (1) kacang (1) karamel (5) kari (1) keju (2) kek (24) kenduri (1) kentang (1) kerepek (1) ko teaw (1) kudap-kudap (1) kuih (1) kung fu (1) macarons (1) makaroni (4) mangga (2) manisan (4) mee (3) menu (1) minum petang (6) minumpetang (1) nasi (3) nota kaki (1) pancake (5) panggang (2) pasta (2) pavlova (4) PIE (3) pisang (1) potato (1) puding (8) pulut (1) roti (4) salam (4) sarapan (2) se (1) seafood (3) selamat hari ibu (1) sharing (3) sos (1) sotong (1) spagetti (2) step by step (7) strawberry (1) sup (2) susu (1) suun (1) Tart (2) Tarts (1) telur (1) tembikai (1) tempahan (18) tempura (1) tom yum (1) tradisi (2) ucapan (3) video (1) wedges (2) wednesday (2) weeding gift (1) western (10) yee mee (1)

Wednesday, May 25

~puding strawberry~






last weekend aku pegi the curve street market.ada sorang aunty nie jual strawberry dari cameroon highland.

so aku pon apa lagik,borong lah..sebungkus dua :P

planning nak buat puding stowberry,
so nah ini untuk korang dengan penuh kasih dan sayang *gediks

resepi:puding strawberi

Bahan :

10gm agar-agar serbuk

400 ml susu cair

200 ml santan cair

400ml air

200 gr gula pasir

100 g strawberryi, potong-potong

1 sdt strawberry emulco

Cara Membuat :

1. masukkan serbuk agar,susu cair,santan dan gula,kacau hingga mendidih dan agar2 tadi larut.. Angkat.

2. Bagi adunan menjadi dua bahagian. Tambahkan strawberry emulco pada salah satu bahagian dan biarkan putih pada bahagian yang lagi 1.

3. sediakan acuan/loyang,susun buah strawberry mengikut kreativiti,tuang 3/4 adunan merah,sejukkan.

4. Tuang adunan putih hingga penuh, sejukkan kembali.

sedap dihidangkan sejuk

Pin It Now!

12 comments:

  1. kak norehan-mana boleh lawan akak punya hidangan.marbeles

    peonix-tq

    ReplyDelete
  2. As'salam nonie

    salam kenal dari kak ct ya. kak ct memang tak menolak kalau ada yang nak bagi dessert, ni sedap pulak tu. nonie nak bagi ker.. hehehe meh nak dua2 gelas tu :D

    ReplyDelete
  3. wsalam kak ct..hehe..dah habis dah...

    ReplyDelete
  4. salam kenal,
    menarik la blog ni.... nak try pancake ngn puding ni.. tp strawberry emulco cane ni??

    ReplyDelete
  5. salam chinta-strawbery emulco ada jual dekat bahagian yg jual esen/pewarna

    ReplyDelete
  6. klu x mo strawbry pn bole gak kn kak??sbb lydia x suke strawbry..lydia suke peach/kiwi/mango je...

    ReplyDelete
  7. lydia-boleh2.jgn letak strawbery emulco la..

    ReplyDelete
  8. A k a k N o n i e?
    Sedapnya Puding strawberry niii!!(menjilat jari)
    Boleh akak terangkan secara terperinci lagi x tntg cara nak buat tu!!!
    saya kurang fhm lah ~_~`

    ReplyDelete

hai.jangan malu-malu untuk tinggalkan komen.untuk anonymous sila sertakan nama senang saya nak membalas :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

advL

iklan

food buzz daily special

Facebook Share

xchange