advt

heart beat

sayang u olls

apa menu hari nie?

#ww (5) alhamdulillah (1) apam (2) APPLE (3) ayam (4) balik kg (3) baru (1) berehat sebentar (1) Birthday (1) biskut (2) brownies (5) bubur (2) cake (1) cendawan (1) cheese (11) chocolate (2) cookies (1) cream (1) Cream puff (1) crepe (1) cupcakes (3) daging (6) dessert (18) diet (2) dinner (1) doorgift (1) durian (2) e (1) GA (1) gathering (1) giveaways (1) goreng (8) hantaran (1) homemade (1) ikan (2) info (2) jagung (3) JJCM (1) jumaat (1) kacang (1) karamel (5) kari (1) keju (2) kek (24) kenduri (1) kentang (1) kerepek (1) ko teaw (1) kudap-kudap (1) kuih (1) kung fu (1) macarons (1) makaroni (4) mangga (2) manisan (4) mee (3) menu (1) minum petang (6) minumpetang (1) nasi (3) nota kaki (1) pancake (5) panggang (2) party (1) pasta (2) pavlova (4) PIE (3) pisang (1) polkadots (1) potato (1) puding (8) pulut (1) roti (4) salam (4) sarapan (2) se (1) seafood (3) selamat hari ibu (1) sharing (3) sos (1) sotong (1) spagetti (2) step by step (7) strawberry (1) sup (2) susu (1) suun (1) Tart (2) Tarts (1) telur (1) tembikai (1) tempahan (19) tempura (1) tom yum (1) tradisi (2) ucapan (3) video (1) wedges (2) wednesday (2) weeding gift (1) western (10) yee mee (1)

Wednesday, October 19

~kek karamel lagi~

ASSALAMUALAIKUM...
dah makan malam semua..
petang tadi nonie buat kek karamel lagi..
masuk nie dah 3 kali buat kek karamel.
esok buat lagi.ada org tempah.alhamdulillah...

untuk kek karamel nie nonie guna resepi dari blog kak anna.lapisan karamel dia lagi tebal berbanding resepi yg sebelum nie..

terima kasih yer kak anna kerna sudi share resepi kak karamel yg karamel dia lagi tebal nie..
puas sikit makan.tapi terpulang la pada yang nak mencuba nak resepi yg nie ke yg asal.




nampak kan karamel dia lg tebal :)

kek karamel
resepi: Puan Munira Baharom
sumber: Kak anna

Bahan-bahan : Loyang 22cm
(A)-Gula Hangus
  • 2 sudu besar gula (utk bt gula hangus)
  • *tabur gula dlm loyang n msk ats api perlahan..biar gula hancur n wrna tukar jd perang)
  • Ketepikan dulu (gula tersebut akan mengeras & berbunyi macam kaca pecah gitu)
(B) - Bahagian Atas
  • 1 cawan susu cair
  • 1 cawan susu pekat manis
  • 1 sudu teh esen vanila
  • 3 bj kuning telur
  • 2 biji telur (putih & kuning)

(C) - Lapisan Kek
  • 140 gm tepung gandum
  • 70 gm gula kastor
  • 3 bj kuning telur
  • 135 ml air biasa
  • 1 sudu teh baking powder
  • 45 ml minyak msk
  • 2 sudu besar susu pekat manis (Ana tambah)

D) Merinque
  • 6 bj putih telur
  • 70 gm gula kastor
  • 1 sudu teh krim of tartar
Cara-cara :
  • Sediakan bahan (A) dahulu, ketepikan.
  • Kacau semua bhn (B) perlahan2...jgn bg berbuih2...nti x jd karamelnye...
  • Tapis bahan (B) td dlm loyang gula hangus (A) tadi..ketepikan.
  • Pukul bahan (C) *Ana guna senduk je..ketepikan.
  • Pukul sampai bhn (D) smpai jd kembang & bila kita angkat dia x jatuh...(meringue)
  • Campurkan adunan (C) + (D) dan gaul ngan senduk hingga sebati..jangan terlebih kacau, agak-agak bercampur sebati je.
  • Bahagikan kpd beberapa bahagian & letak pewarna n paste kalau nak..
  • masukkan ke dlm loyang yg ada gula hangus & keremel tadi (A + B)..selang seli warna, letak ditengah2 loyang, adunan kek akan terapung.
  • Bakar cara double boiling - selama 1 jam 10 minit dengan suhu 175'C, menggunakan api bawah dahulu selama 40 minit, kemudian api atas bawah sehingga masak
  • Jika tak pasti keremel dah masak ke belum boleh tambah lagi masa membakar lebih kurang 10 minit,
  • Bila masak angkat & rehatkan 25 minit/setengah jam baru terbalikkan kek yg dibakar tadi...masa ni dah agak sejuk jadi senang nak keluarkan kek.
  • Masukkan dlm peti sejuk 1 jam n lepas tu mkn sejuk2. Lebih sedap selepas semalaman.
  • Sedap dimakan sejuk.

selamat mencuba ya!



Pin It Now!

8 comments:

  1. kak nani-alhamdulillah,suka2 jer,xsangka dpt sambutan.

    ReplyDelete
  2. cantik karamel noni.

    sy punya kdg terpecah jugak. stress sungguh bila nak terbalik.

    ReplyDelete
  3. kak irma-terima kasih untuk puji-pujian itu,heee...nonie pon pernah x jadi juga,xtau mana silap,karamel xmau masak,dah rupa dadih jer(dadih pon keras lagi) huhu...

    ReplyDelete
  4. aslmkm Nonie : terima kasih krn mencuba dari blog akak yer..Alhamdulillah rezeki tu, teruskan..
    kdg kalau x cukup masak@ terlebih masak tu yg keremel pecah & adakalanya bila gula hangus tak menjadi betul pun boleh jadi penyebab gak tu.dia melekat..

    Biasanya kalau keremel mcm dadih, tu tandanya tak masak lagi, kena kawal suhu oven & teruskan bakar lagi..dah lama2 nanti InsyaAllah semua menjadi hasilnya..

    Cantik kek tu, mesti orang yang tempah tak sabar2 nak makan..hehe

    ReplyDelete
  5. Kak cek je lum sampai seru nak buat kek karamel ni...:D

    ReplyDelete
  6. kak anna-waalaikumussalam.terima kasih kak anna untuk resepinya.alhamdulillah rezeki.tuela kan dah banyak kali buat nie dah boleh tau sikit2 apa masalah apa yg kurang.terima kasih lagi sekali kak anna

    ReplyDelete
  7. kak cek-bila lagi nak try nih..ku seruuuuuuu :)

    ReplyDelete

hai.jangan malu-malu untuk tinggalkan komen.untuk anonymous sila sertakan nama senang saya nak membalas :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

advL

iklan

food buzz daily special

Facebook Share

xchange