advt

heart beat

sayang u olls

apa menu hari nie?

#ww (5) alhamdulillah (1) apam (1) APPLE (3) ayam (4) balik kg (3) baru (1) berehat sebentar (1) biskut (2) brownies (4) bubur (2) cake (1) cendawan (1) cheese (11) chocolate (2) cookies (1) cream (1) crepe (1) cupcakes (3) daging (6) dessert (18) diet (2) dinner (1) doorgift (1) durian (2) e (1) GA (1) gathering (1) giveaways (1) goreng (8) hantaran (1) homemade (1) ikan (2) info (2) jagung (3) JJCM (1) jumaat (1) kacang (1) karamel (5) kari (1) keju (2) kek (24) kenduri (1) kentang (1) kerepek (1) ko teaw (1) kudap-kudap (1) kuih (1) kung fu (1) macarons (1) makaroni (4) mangga (2) manisan (4) mee (3) menu (1) minum petang (6) minumpetang (1) nasi (3) nota kaki (1) pancake (5) panggang (2) pasta (2) pavlova (4) PIE (3) pisang (1) potato (1) puding (8) pulut (1) roti (4) salam (4) sarapan (2) se (1) seafood (3) selamat hari ibu (1) sharing (3) sos (1) sotong (1) spagetti (2) step by step (7) strawberry (1) sup (2) susu (1) suun (1) Tart (2) Tarts (1) telur (1) tembikai (1) tempahan (18) tempura (1) tom yum (1) tradisi (2) ucapan (3) video (1) wedges (2) wednesday (2) weeding gift (1) western (10) yee mee (1)

Friday, November 18

~kek coklat kukus keju koktel~


ASSALAMUALAIKUM...

salam 1 malaysia...jom makan coklat kek :)
ada ke yang pantang makan coklat?rasa nya pantang nampak kan...
kek coklat kukus keju koktel nie memang sangat sedap.
kek coklat yang padat dan kaya dengan rasa coklatnya dan di makan bersama krim keju dan buahan koktel.memang OLE!

kek coklat ni makan kosong tanpa krim keju pon sedap.nonie siap buat 1 kosong 1 letak krim keju.

resepi asal dari chef hanieliza yang telah dicuba oleh kak izah dan kak anna.
cheq sue pon dah buat.boleh tengok sini

sekarang nonie letak kat sini pulak,untuk rujukan akan datang.
terima kasih semua

KEK COKLAT KUKUS KEJU KOKTEL
sumber:nonierahman


bahan-bahan
Bahan A
2 cawan tepung gandum ]
1 cawan serbuk koko ]
1 s/k baking powder ] ayakkan
1/2 s/k soda bikarbonat ]

Bahan B
1 cawan susu pekat
1 cawan butter cair
1 cawan air panas
2 cawan gula perang

Bahan C
4 biji telur ]
1 s/k esen vanilla ] kacau rata

Cara
1. Panaskan kukusan dan lapikkan loyang dengan kertas minyak.
2. Masukkan semua bahan yg diayakkan dalam mangkuk.
3. Masukkan butter cair, air panas, gula dan susu pekat dalam mangkuk yg berisi bahan yg telah diayakkan.
4. Masukkan telur dan kacau adunan sehingga sebati.
5. Masukkan dalam loyang dan kukus selama 1 jam atau lebih sikit.
6. Sejukkan dan hiaskan dengan kerim keju dan buah2an koktel

bahan krim keju:
250 gm keju cream philidephia
1/2 cawan gula halus
1/2 cawan air agar-agar - nonie pakai serbuk gelatin 1 sudu besar
1 cawan yogurt perisa mangga - nonie pakai 270gm yogurt ( 2 bekas kecil )
1 tin buah2 koktel
1/2 cawan air dalam buah2 koktel - nonie tak letak

Cara:
1, Pukul keju cream dan gula sehingga rata/lembut.
2. Masukkan yogurt dan pukul lagi.
3. Masukkan air/cecair agar dan kacau rata.
4. Tuangkan atas kek span dan sapukan rata.
5. Taburkan buah2 koktel dan sejukkan beberapa jam.
6. Potong dan hidangkan.



Pin It Now!

13 comments:

  1. mmg sedap la..pembuka selera saya di pagi hari ni...:)

    ReplyDelete
  2. As'salam Nonie


    Nonie cayangg..selamat pagi. Datang pagi2 dapat hidangan yang sedap ni..amboiii tak tahan dah ni, digoda2 dengan kek coklat siap ada cheese koktel lagi. perghh... nak mintak sikit boleh kerrr..hehehe.

    Nak cuba jugalah ni nonie, buat untuk hidangan tetamu yang mungkin akan datang dari Jb nanti cuti sekolah. harap diaorang mesti suka kan :D

    ReplyDelete
  3. as-salam
    berserela pagi2 tgk kek coklat kukus keju koktel tu..mabeles...

    ReplyDelete
  4. Nonie....
    Tergoda dah kak cek ...pepagi dok tayang menu best ni...emmmm..kechur2 dah kak cek rasa...emmmm...sedapnya....:)

    ReplyDelete
  5. @CT Delima- kak ct.wsalam.jemputlah kak ct.wah bestnya nanti ada tetamu..sedap tau kak ct kek nie.x leh cheese pon sedap

    ReplyDelete
  6. @ady -wsalam ady.memang sedap kek nie.cubalah nanti yer

    ReplyDelete
  7. @cik cek -sedap kak cek.jemput makan sama-sama

    ReplyDelete
  8. @Anna Qawina-kak anna dia punya coklat kek saja pon dah sedap.betul ckp kak anna.nonie siap buat 1 tanpa topping.sedaaappppp!!!

    ReplyDelete
  9. memang mengoda sungguh tgk kek coklat kukus keju koktel nie.. alahai... alangkah bahagianya jika dapat makan sepotong tu... tergodaaaaa dah nie

    ReplyDelete
  10. kak diana-jjemputla makan sama2 :)

    ReplyDelete
  11. Assalam, Nonie...
    tergoda tengok kek tu... dah tgk kat brp dapur dah... nampak sedap sangat... :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam nurul,
      apa tunggu lagi,boleh cuba buat,inshaallah puas hati.cubalah

      Delete

hai.jangan malu-malu untuk tinggalkan komen.untuk anonymous sila sertakan nama senang saya nak membalas :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

advL

iklan

food buzz daily special

Facebook Share

xchange