advt

heart beat

sayang u olls

apa menu hari nie?

#ww (5) alhamdulillah (1) apam (2) APPLE (3) ayam (4) balik kg (3) baru (1) berehat sebentar (1) Birthday (1) biskut (2) brownies (5) bubur (2) cake (1) cendawan (1) cheese (11) chocolate (2) cookies (1) cream (1) Cream puff (1) crepe (1) cupcakes (3) daging (6) dessert (18) diet (2) dinner (1) doorgift (1) durian (2) e (1) GA (1) gathering (1) giveaways (1) goreng (8) hantaran (1) homemade (1) ikan (2) info (2) jagung (3) JJCM (1) jumaat (1) kacang (1) karamel (5) kari (1) keju (2) kek (24) kenduri (1) kentang (1) kerepek (1) ko teaw (1) kudap-kudap (1) kuih (1) kung fu (1) macarons (1) makaroni (4) mangga (2) manisan (4) mee (3) menu (1) minum petang (6) minumpetang (1) nasi (3) nota kaki (1) pancake (5) panggang (2) party (1) pasta (2) pavlova (4) PIE (3) pisang (1) polkadots (1) potato (1) puding (8) pulut (1) roti (4) salam (4) sarapan (2) se (1) seafood (3) selamat hari ibu (1) sharing (3) sos (1) sotong (1) spagetti (2) step by step (7) strawberry (1) sup (2) susu (1) suun (1) Tart (2) Tarts (1) telur (1) tembikai (1) tempahan (19) tempura (1) tom yum (1) tradisi (2) ucapan (3) video (1) wedges (2) wednesday (2) weeding gift (1) western (10) yee mee (1)

Wednesday, June 1

~ikan bawal masak cuka~


adeh...bila nak buat entry nie teringat-ingat ikan masak cuka kat kampung hari tue..
mak selalu buat masak cuka ikan bila ada ikan goreng yang tak habis di makan..
kali nie mak buat ikan bawal masak cuka.ikan bawal abah beli kat pasar kat Thailand.besaq-besaq juga size bawal dia.mak buat 3 ekor di potong 2.ikan masak cuka nie makan dengan nasi panas-panas,perghhhh....TERBAIK!!!


RESEPI-IKAN BAWAL MASAK CUKA
SUMBER-HAJAH ZAUYAH (MY MUM :D)

bahan-bahan
  • 3 ekor bawal (boleh guna ikan lain pon ok,kembung ke)
  • 3 biji cili hijau/merah-dibelah 2
  • 1 biji bawang besar-belah 4
  • sedikit halia dimayang
  • 3 ulas bawang putih-dimayang
  • 3 ulas bawang merah-dimayang
  • 1 sudu kecil halba
  • 1 biji timun
  • gula
  • garam
  • 1cawan cuka
  • 4cawan air
cara-cara
  1. ikan bawal di basuh dan digoreng.ketepikan
  2. masukkan sedikit minyak,tumis bawang putih,bawang merah dah halba sehingga naik bau
  3. masukkan air,bawang besar,cili,mentimun.kemudian tuang cuka,gula dan garam.
  4. biarkan sehingga mendidih.masukkan ikan.tutup api
  5. sedia untuk di hidang
*boleh letak kacang panjang,dan carrot.
*kalau lagi lama lagi sedap :)
Pin It Now!

3 comments:

  1. Wah sedapnya resepi.. thanks for sharing... senang2 singgah la ke blog saya ;)

    http://www.zuwairiaiman.com

    ReplyDelete
  2. okey zuwairi.dah p melawat dah :P

    ReplyDelete
  3. alahai...adrianie tu kak nonie ke rupenye...? hm...sy suke masakan yg mcm ni sbb x muak sgt berbanding yg bersantan tu...

    ReplyDelete

hai.jangan malu-malu untuk tinggalkan komen.untuk anonymous sila sertakan nama senang saya nak membalas :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

advL

iklan

food buzz daily special

Facebook Share

xchange