advt

heart beat

sayang u olls

apa menu hari nie?

#ww (5) alhamdulillah (1) apam (2) APPLE (3) ayam (4) balik kg (3) baru (1) berehat sebentar (1) Birthday (1) biskut (2) brownies (5) bubur (2) cake (1) cendawan (1) cheese (11) chocolate (2) cookies (1) cream (1) Cream puff (1) crepe (1) cupcakes (3) daging (6) dessert (18) diet (2) dinner (1) doorgift (1) durian (2) e (1) GA (1) gathering (1) giveaways (1) goreng (8) hantaran (1) homemade (1) ikan (2) info (2) jagung (3) JJCM (1) jumaat (1) kacang (1) karamel (5) kari (1) keju (2) kek (24) kenduri (1) kentang (1) kerepek (1) ko teaw (1) kudap-kudap (1) kuih (1) kung fu (1) macarons (1) makaroni (4) mangga (2) manisan (4) mee (3) menu (1) minum petang (6) minumpetang (1) nasi (3) nota kaki (1) pancake (5) panggang (2) party (1) pasta (2) pavlova (4) PIE (3) pisang (1) polkadots (1) potato (1) puding (8) pulut (1) roti (4) salam (4) sarapan (2) se (1) seafood (3) selamat hari ibu (1) sharing (3) sos (1) sotong (1) spagetti (2) step by step (7) strawberry (1) sup (2) susu (1) suun (1) Tart (2) Tarts (1) telur (1) tembikai (1) tempahan (19) tempura (1) tom yum (1) tradisi (2) ucapan (3) video (1) wedges (2) wednesday (2) weeding gift (1) western (10) yee mee (1)

Sunday, July 3

~cendawan goreng hot&crunchy~


assalamualaikum...
tetiba teringin nak makan cendawan goreng tepung,memula tengok blog kak yani pasal puding buah tue,sekali ada link kat bawah tue resepi cendawan goreng tepung...alamak sedapnya....
apa lagi kebetulan tadi petang p carefour beli la cendawan...
resepi asal dari blog kak nor..so kak yani ngan kak nor nonie copy n paste kat sini ye.



resepi:cendawan goreng hot&crunchy
sumber:kak yani & kak nor

Bahan2:
400 gm cendawan tiram
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung beras
1 cup/bekas yogurt plain
1/2 sudu besar serbuk cili ~ lebihkan jika ingin lebih pedas
1 sudu besar serbuk cili kasar
1 1/3 cawan air
1 sudu kecil garam
minyak utk menggoreng

Cara2:
Siatkan cendawan ikut saiz yg dikehendaki.
Basuh bersih dan toskan. Lapkan dgn paper towel sekiranya ada lg lebihan air pd cendawan.
Bancuh kesemua bahan2 lain kecuali minyak hingga sebati.
Panaskan minyak dgn api yg kuat.
Bila minyak dah cukup panas, celupkan cendawan ke dalam batter dan goreng hingga masak/garing.
Angkat dan toskan.
Boleh lah dihidangkan dgn sos cili thai atau sos cili kegemaran masing2.
Selamat mencuba :)

pesanan kak nor :
*proses menggoreng cendawan mmg perlu menggunakan api yg kuat supaya cendawan tidak menyerap minyak dgn banyak atau lebih dikenali dgn panggilan kembang minyak :)


pesanan nonie*
memang best sangat..kriuk=kriuk...cuba la....
Pin It Now!

6 comments:

  1. Assalamualikum nonie..
    sedap nie cendawan goreng... mmg fav sejak dulu lg... tambahan lg d goreng gini kan.. sedaaapp

    ReplyDelete
  2. kak nonie... kadang2 malas nak buat cendawan goreng sebab serap minyak...tapi makan buleh tahan suka

    ReplyDelete
  3. mmg sedap cendawan goreng...peberet st tu :
    )

    ReplyDelete
  4. suka cendawan goreng.mmg sedap..heee

    ReplyDelete
  5. nonie .. tq2 sudi try resipi ni.. tp kriuk kriuk tu mcm bunyi tulang yg patah jer.. bukan bunyi krup krap krup krap ek ... hehehehe..

    utk cheq sue.. nak goreng kena ada cara supaya tak serap minyak banyak. kena guna minyak lebih sket dan guna api yg kuat. bila api tak kuat dan minyak tak cukup panas, tu yg cendawan serap minyak banyak. bancuhan tepung pun mainkan peranan gak.. kena yg pekat sket baru tak serap sgt minyak.. cuba la resipi ni.. goreng dgn api kuat ya.. insyaallah tak serap minyak banyak.. :)

    ReplyDelete

hai.jangan malu-malu untuk tinggalkan komen.untuk anonymous sila sertakan nama senang saya nak membalas :)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

advL

iklan

food buzz daily special

Facebook Share

xchange